Beladvies

Beladvies bij ongerustheid & medische vragen

Als je ongerust bent mag je ons altijd bellen! Onze spoedlijn (078 – 610 01 01) is 24 uur per dag 7 dagen per week bereikbaar voor medische vragen, ongerustheid, spoed en bevallingen.

Hieronder een kort overzicht van de belangrijke momenten waarop we graag willen dat je ons belt.

Vaginaal bloedverlies

Bloedverlies hoort niet in je zwangerschap, maar het komt vaak voor zonder dat er iets aan de hand is.

Bloedverlies in de eerste 16 weken

Bloedverlies komt voor bij 15-25% van de vrouwen in de eerste helft van de zwangerschap. In de helft van de gevallen is het bloedverlies onschuldig. In de andere helft van de gevallen leidt het bloedverlies tot een miskraam. Lees hier meer over een miskraam.

Bloedverlies na 16 weken

Ook na 16 weken komt onschuldig bloedverlies voor. Het kan echter ook duiden op een complicatie zoals een dreigende vroeggeboorte of placentaproblematiek. Daarom is het belangrijk dat je altijd contact met ons opneemt voor overleg.

Helderrood bloedverlies

Vochtverlies

Als je in een keer ruim vochtverlies hebt kan het zijn dat je vliezen gebroken zijn. Als dit zo is dan blijf je continue ‘kleine beetjes’ vocht verliezen. Soms is het lastig te beoordelen. In je zwangerschap heb je vaak meer waterige afscheiding dan normaal en verlies je soms wat urine zonder dat je het op kan houden. Bewaar je ondergoed waar het vochtverlies in zichtbaar is en leg een kraamverband in je onderbroek zodat wij het vochtverlies goed kunnen beoordelen.

Tot 37 weken
Als je nog geen 37 weken bent willen we het altijd direct weten wanneer je twijfelt over gebroken vliezen.

Na 37 weken

10% van de bevallingen begint met breken van de vliezen. Vanaf 37 weken mogen wij jouw bevalling begeleiden. Kijk ook altijd even goed naar de kleur van het vruchtwater, normaal gesproken is het helder met evt. rozig slijm en witte vlokjes

• Vochtverlies voor 37 weken
  • Vochtverlies dat groen of bruin is van kleur (ongeacht de zwangerschapsduur)
  • Vochtverlies na 37 weken wanneer het hoofdje bij de laatste controle niet was ingedaald
  • Kleine beetjes vochtverlies waarbij je twijfelt of het gebroken vliezen zijn.
Buikpijn

Veel zwangeren hebben wel eens last van (een beetje) buikpijn. Je baarmoeder groeit en duwt je organen opzij. Logisch dat je soms een onprettig gevoel in je buik hebt. Lichte buikpijn trekt meestal weg in rust gecombineerd met een warme douche/ bad of een kruik. Ernstige buikpijn, zeker in combinatie met misselijkheid, braken of bloedverlies moet je serieus nemen.

Bellen bij:

• Flinke buikpijn die niet wegtrekt na gebruik van warmte en rust
  • Buikpijn die komt en gaat (weeënactiviteit) voor 37 weken
  • Buikpijn in combinatie met bloedverlies

Tot 28 weken

Voor 24 weken is het normaal dat je de baby niet elke dag voelt. Vanaf 24 weken voelen de meeste vrouwen dagelijks leven. De hoeveelheid is per kind verschillend, maar hangt ook samen met de ligging van de baby en de placenta. Het is normaal dat je in deze periode de ene dag meer voelt dan de andere.

Na 28 weken

Vanaf 28 weken gaan we er vanuit dat je een patroon kunt ontdekken in de bewegingen van je baby. Vaak is de baby overdag rustiger en wanneer je ’s avonds zelf rustiger wordt, wordt de baby drukker.
Voel je de baby niet bewegen of minder dan je gewend bent, ga dan op je linkerzij liggen en focus gedurende 2 uur op alles wat je voelt in je buik. Als je baby in deze tijd 8 tot 10 losse bewegingen maakt, kun je rustig afwachten. Voel je je baby alsnog niet of minder vaak of maak je je toch ongerust, bel dan direct.

• Langer dan 1 dag geen leven voelen na 24 weken
  • Geen of beduidend minder leven na 28 weken, na 2 uur op de linkerzij te hebben gelegen
Minder leven voelen
Bloeddrukklachten

Een hoge(re) bloeddruk in je zwangerschap kan de placentafunctie beïnvloeden en is daarom belangrijk om in de gaten te houden. Soms duidt het op een zwangerschapsvergiftiging (pre- eclampsie). Het is belangrijk dat je ons belt wanneer je klachten hebt die passen bij een hoge bloeddruk. Het is vaak een combinatie van de volgende klachten:

• Niet lekker voelen
  • Misselijkheid/ braken
  • Sterretjes zien
  • Strak bandgevoel om bovenbuik of hoofd
  • Pijn tussen de schouderbladen
  • Plotseling vocht vasthouden in gezicht, handen en voeten

Bellen bij:
Niet lekker voelen in combinatie met een of meerdere bovenstaande klachten.